HOME » facts
hulpkoppeling aanhangwagen
juiste bandenspanning is essentieel bij een aanhangwagen
gebruik bij het vervoeren van losse lading een gaasnet of bagagenet
wenst u een speciaalbouwaanhangwagen? laat deze bouwen door een gerenomeerd bedrijf
houdt niet alleen de bandenspanning op het juiste niveau maar let ook op eventuele slijtage aan de band en wang
laat regelmatig (in ieder geval jaarlijks) onderhoudt plegen aan uw aanhangwagen, hierdoor blijft hij in topconditie

Regelgeving Aanhangwagens

Regelgeving hulpkoppeling
Er is verwarring ontstaan over de nieuwe regels omtrent de hulpkoppeling voor aanhangwagens onder de 750 kg, die sinds 1 mei 2009 van kracht zijn.

Conform Europese richtlijnen heeft de Nederlandse overheid het voertuigreglement gewijzigd en gesteld dat een hulpkoppeling voor aanhangers met een maximum massa tot 750 kg niet langer verplicht is. Maar als er wél een hulpkoppeling aanwezig is, dan is men bij wet verplicht om deze op de juiste manier te gebruiken.

Bovenstaande regels zijn op z’n minst vreemd te noemen, temeer daar de eigenaar of bestuurder van het trekkend voertuig te allen tijde verantwoordelijk is voor de veiligheid van de aanhanger.
Als deze, zonder hulpkoppelingskabel, losschiet van de auto en er ontstaat schade, dan kan er ook discussie ontstaan met de verzekeringsmaatschappij. De eigenaar van de aanhangwagen heeft immers bewust afgezien van montage van een hulpkoppeling (of eigenhandig verwijderd) en neemt daarmee een risico.

Het enige juiste advies lijkt dan ook om toch een hulpkoppeling te monteren én om deze altijd op de juiste manier te gebruiken. Controleert u dan ook of de auto is voorzien van correcte bevestigingsmogelijkheden. Voor aanhangwagens boven de 750 kg is niets veranderd en geldt dat deze moeten zijn voorzien van een losbreekreminrichting.

Regelgeving Kenteken
Aanhangwagens met een maximaal laadvermogen van boven 750 kg moeten voorzien zijn van een eigen kenteken. Koopt u een nieuwe of gebruikte aanhanger bij een BOVAG-bedrijf, dan wordt het kentekenbewijs automatisch op uw naam gezet. U hoeft hiervoor niet meer apart naar het postkantoor. Een aanhanger onder de 750 kg moet zijn voorzien van een witte plaat met het kenteken van het trekkend voertuig. Het is NIET toegestaan om zelf een kentekenplaat te maken (en gebruiken) van karton o.i.d.
 
Tips voor een juiste belading van de aanhanger
• Verdeel de lading gelijkmatig.
• Plaats zware lading zoveel mogelijk in het midden.
• Let op de kogeldruk, die moet tussen 45 en 75 kg liggen.
• Zet de lading goed vast met deugdelijke spanbanden of touw.
• Dek de lading altijd af met een net.
• Houdt u altijd aan het maximale laadvermogen (en blijf daar liefst iets onder).
• Controleer geregeld de bandenspanning van de aanhanger en de auto.

Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger te rijden?

In Nederland mag u in een aantal gevallen een aanhanger of caravan trekken als u in het bezit bent van alleen een rijbewijs B.

Daarvoor gelden echter twee voorwaarden:

  • De aanhangwagen mag totaal (massa leeg voertuig + laadvermogen) niet zwaarder zijn dan 750 kg, of 
  • De aanhangwagen mag zwaarder zijn dan 750 kg. Voorwaarde is dat de toegestane maximum massa van de totale combinatie (trekkend voertuig pus aanhangwagen) niet meer dan 3500 kg is.
  • Het werkelijk te trekken gewicht mag niet zwaarder zijn dan het trekvermogen van de auto. Het trekvermogen staat op het Voertuigbewijs.

In alle andere gevallen is een BE of B+ rijbewijs verplicht.

  • Hoe dit in het buitenland is geregeld kunt u achterhalen bij de buitenlandse instanties.

Mistachterlicht verplicht - wanneer wel en wanneer niet?

  • Aanhangwagens met een toegestane maximum massa van niet meer dan 750 kg
    Deze moeten vanaf 1 juli 2006 zijn voorzien van één of twee mistachterlichten. Deze verplichting geldt ongeacht het bouwjaar van de aanhangwagen.
     
  • Aanhangwagens met een maximum massa van meer dan 750 kg
    Voor aanhangwagens met een toegestane maximummassa van meer dan 750 kg (dus met een eigen kenteken) geldt dat zij één of twee mistachterlichten moeten hebben. Dit als op het kentekenbewijs van de aanhangwagen een datum eerste toelating is vermeld van na 31 december 1997. Aanhangers die vóór die datum op de weg zijn gekomen (zie kentekenbewijs) mogen wèl zijn voorzien van deze lichten, maar het hoeft niet.
     
    Hoe hard mag ik rijden met mijn aanhanger of caravan?
    Hierover zijn veel misverstanden, maar de regels zijn eenvoudig.
    • Binnen de bebouwde kom mag u maximaal 50 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het maakt niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is.
    • Buiten de bebouwde kom mag u maximaal 80 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Het maakt niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is.
    • Op een autoweg of een autosnelweg mag u 90 kilometer per uur rijden (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Deze nieuwe maatregel is bedoeld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen en geldt voor aanhangwagens met een toegestane massa (gewicht aanhangwagen + belading) van niet meer dan 3500 kg. Is de aanhangwagen inclusief belading zwaarder dan 3500 kg dan geldt op auto(snel)wegen de 'normale' maximum snelheid van 80 km/u.
     

    Kenteken voor aanhangers en caravans
    Hoofdregel: aanhangers en caravans die meer wegen dan 750 kg hebben een eigen kentekenbewijs. De kentekenplaat voor deze categorie is geel met zwarte letters/cijfers. De kentekenplaat dient ook op de aanhanger of caravan te blijven als deze gestald of geparkeerd staat.
    Aanhangers en caravans die minder wegen dan 750 kg hebben hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig. De kleur is wit met zwarte letters/cijfers.
    Een zelfgemaakte kentekenplaat op uw aanhanger of caravan voeren is niet toegestaan. Ook niet bij korte ritjes en ook niet als u een aanhanger van iemand leent.

    Aanhanger- en bagagenetten verplicht
    Sinds 1 januari 2007 bent u verplicht uw lading af te dekken met een aanhangernet / aanhangwagennet.

    Wettelijke verplichting: 
    'Het gebruik van aanhangernetten is in Nederland voorgeschreven volgens artikel 5.18.6 van het verkeersregelement, waarin staat dat het voertuig zodanig beladen moet zijn dat de lading of delen daarvan niet van het voortuig kunnen vallen.' Bij aanhouding riskeert de bestuurder van een auto met aanhangwagen zonder net een boete van € 140.-.

    Typeplaatje en chassisnummer
    Aanhangwagens en caravans die meer wegen dan 750 kg moeten zijn voorzien van een typeplaatje. Dit zit meestal op de zijkant of voorkant maar nooit op het koppelingshuis. Verder dient de aanhanger of caravan voorzien te zijn van een ingeslagen chassisnummer op een vast onderdeel van het voertuig.

    Papieren kentekenbewijs wordt chipkaart
    Het nieuwe kentekenbewijs op creditcardformaat vervangt het bekende papieren kentekenbewijs. Vanaf 1 januari 2014 geeft de Rijksdienst Dienst Wegverkeer (RDW) de kentekencard uit. De nieuwe kentekencard is veilig, handzaam en van deze tijd.

    De nieuwe kentekenprocessen creëren de mogelijkheid om het op naam zetten van een voertuig verder te digitaliseren en de kentekencard is nodig om de voertuigcriminaliteit verder aan te pakken.De kunststof kaart is moeilijker na te maken en daardoor lastiger te gebruiken om gestolen voertuigen van een andere identiteit te voorzien.

    Als u een papieren kentekenbewijs heeft, dan hoeft u niets te doen. U krijgt de kentekencard vanzelf bij aankoop van een nieuw of gebruikt voertuig, of als u bij verlies of beschadiging een vervangend kentekenbewijs aanvraagt. Heeft u in 2013 uw voertuig geschorst en loopt de schorsing af in 2014? Dan ontvangt u na afloop ook een kentekencard. Heeft u in 2018 of 2019 nog een papieren kentekenbewijs, dan krijgt u vanzelf bericht hoe u dit definitief omwisselt voor een kentekenbewijs op creditcardformaat.

    Tenaamstellingscode
    Bij de kentekencard hoort een unieke code: de tenaamstellingscode. Deze code bestaat uit 9 cijfers en het eerste deel van de code ontvangt u tijdens de overschrijving. Het tweede deel zit bij de kentekencard die de RDW u toestuurt. U voegt de 2 delen van de code zelf samen. De code heeft u nodig als u uw voertuig wilt verkopen inruilen, schorsen, slopen of uitvoeren. Bewaar de tenaamstellingscode daarom goed. Net zoals u deel II van het papieren kentekenbewijs (het Overschrijvingsbewijs) thuis goed bewaart. Het kentekenbewijs op creditcardformaat is net zo duur als het papieren kentekenbewijs. De tarieven voor het aanvragen van een nieuw of vervangend kentekenbewijs en voor schorsen zijn hetzelfde gebleven. Verder dient de aanhanger of caravan voorzien te zijn van een ingeslagen chassisnummer op een vast onderdeel van het voertuig.

    Indicatie boetes binnen Nederland

    OvertredingBoetebedrag
  • Aanhanger te zwaar beladen (boetebedrag berekend aan de hand van percentage overbelading)€ 90 - 300
  • Achterklep sluit niet goed (scharnieren en sluiting)€ 90
  • Band: 1 slechte of gladde€ 90
  • Band: 2 slechte of gladde€ 130
  • Banden niet afgeschermd door spatschermen of lopen aan€ 150
  • Elektrische verbindingen niet op de juiste wijze aangesloten€ 90
  • Hulpkoppeling niet aanwezig€ 150
  • Kentekenplaat niet zichtbaar€ 90
  • Kentekenplaat aanhanger anders dan kentekenplaat trekkend voertuig (<750 kg)€ 90Kentekenplaat, zelf gemaakt (geen goedkeuringsmerk!)€ 60
  • Lading, gevaar voor vallende / niet afgedekt / niet vastgebonden€ 240
  • Lading, uitstekende lading > dan 1 meter / geen voorgeschreven plaat€ 130 - 150Losbreekreminrichting niet juist aan trekkend voertuig verbonden€ 60
  • Mistachterlicht ontbreekt (indien verplicht)€ 60
  • Reflectoren, geen€ 60
  • Remlichten, geen€ 90
  • Richtingaanwijzers niet aanwezig€ 60
  • Verlichting: niet in de juiste kleur€ 90
  • Bagagenet/aanhangernet, geen€ 140  

    Bron: bovag, RDW en politie